Saturday, March 10, 2007

جواب لصاحبى


صديقى
قبل اى حاجة
و اهم من كل حاجة
وحشتنى
امتى بقى هتيجى ؟
هنا مكانك الحقيقى

سبت بلادك
رحت بعيد
نسيت احلامك
عشت وحيد
ايه كان صابك
ما كنت شديد

فات اسبوعين
حاسسهم سنتين
كرسيك الفاضى
و ذكريات الماضى
محصرنى بقالهم بومين

و لما شد عليا الحنين
دموعى سبقتنى
و على الأنين
رجليا خدتنى
لكل مكان
بيفكرنى باللى كان
ايام زمان

شارع بيتكم كان قلقان
خايف منه تكون زعلان
انا طمنته
و عليك حننته
قالى دا هاجر !
قلت مسافر
قالى دا ناكر !
قلت معاند
و مسيره يعاود

عارف شفت مين امبارح
على كورنيش البحر المالح
لا قول انت
انا مش هاقول
ايوا مظبوط
عم حسين بياع الفول
فوله لساه مش معقول
قولى صحيح
موحشكش الفول ؟

عيد ميلاد يس
ابن صاحبك أمين
كان يوم الأثنين
كمل سنتين
و عنيه لساة حلوين
فاكر يس ؟

البت اختك
زعلانة منك
ليلاتى بتحلم بيك
قولى بجد
ليه بينى و بينك سد
من امتى الهجر
بقى عندك حل ؟
و بقيت انا عندك
زيى زى اى حد !

مصر بتنده يوماتى عليك
نفسها تحضن تانى ايديك
لما بتسألنى عليك
بقولها سامع
بقولها راجع

مصر بعتالك معايا رسالة
بتقولك محتجالك
جرب تحكى
هى سمعالك
و درعاتها فتحالك

انا مش بضغط عليك
بس بجد كلنا اشتقنا ليك

قبل ما اوجهك
واجه نفسك
عملك ايه سفرك ؟
قدر يداوى جرحك؟
بلاش معاندة
و كثر مناهدة

اوعدنى
لما جروحك توجع
وعنيك تحن و تدمع
ندا بلادك تسمع
لم هدومك و ارجع

ارجع
بلدك هنا
ارجع
مكانك هنا
ارجع
اهلك هنا
ارجع
انت هنا
مش هناك
ارجع

امضاء
صاحبك
اللى لساة بيحلم
انك تسمع
و ترجع
ارجع

7 comments:

FATMA said...

جميلة أوي

change destiny said...

:) tfoolya awy

ana law mnoh arga3

el_assel said...

ايه يا عم ده
حتخليني اعيط
اصل انا بامر بالموقف اللي انت بتحكيه ده بالضبط
واسلوبك جامد جدا معبر وحساس

LAMIA MAHMOUD said...

ياااااااااااااااااااه

:(

Oma said...

يبقى عنده صديقه روعه زيك كده ويفضل برا ..!..
سيبيه يخوص التجربه
وهو اكيد هيعرف قيمه مصر واللي فيها ويرجع...مع ان مصر وحشه - مع احترامي ليها - بس دي بلده مهما كان...مسأله وقت وبيرجعوا
اسلوبك جميل اووي بجد

el2ahwagi said...

akthar mn ra2e3a ...!!

insha2allah yerga3 3ashan 2albik da .. !!

اميرة هشام said...

جميلة اوي