Saturday, January 13, 2007

انا حنيت

انا حنيت ....و لا تسألونى ...لمن هذا الحنين ؟ او من هو ؟ .... لأنه ببساطة لا يوجد هو ..فقد انتهت كلمة هو من قاموسى .

لا ادرى لماذا يتخيل الجميع انى حنيت اليه .... او حنيت الى شخص ... هل كلمة حنيت مرتبطه بشخص ... ام انهم تعودوا ان يكون حنينى اليه ... لا لم و لن احن اليه
.

لم احن الى احد معين ... و لكن حنينى لحاله افتقدها ... لا استطيع وصفها او تحديدها ... لا تسالونى ...فقط اشعروا بحنينى .... فأنا لم و لن احن اليه ..و لكن ببساطة انا حنيت .

انا حنيت لحاله السكينه التى كنت اعيشها مع نفسى ... حنيت لحضن دافئ من صديقة يدفئ برد احزانى ... حنيت لضحكة صادقة من داخل قلبى .... حنيت لدمعة ساخنة متأثرة بأحزان من حولى ... فلا لم و لن احن اليه .

انا حنيت للخروج مع امى المهومة بجدتى المريضة و اختى الحامل .... حنيت لمناقشة ساخنة مع اختى تنتهى باقتناهعا برأيى حتى تحتوى غضبى .... حنيت لسهرة عائلية تجمع ثلاثتنا فقط .... فلا لم و لن احن اليه .

انا حنيت للمتنا فى المكتب و طبق فول و عيش فلاحى ... و ادين ممدوة .... و ضحكة فى عيونى بتلمع ... حنيت للحسين .... حنيت لمدرستى ..... فلا لم و لن احن اليه .

انا حنيت لنوم غير متقطع .... حنيت لحلم منطقى و سعيد .... حنيت للمشى تحت المطر .... حنيت للجلوس على البحر ساعة الغروب ممسكة بيد امى ..... فلا لم و لن احن اليه .

انا حنيت لسماع كلمة بحبك .... وحشتينى .... محتاجك ... خلى بالك من نفسك ... ارجعى بدرى ... حنيت لسماع هذه الكلمات و لكن ليست منه لأننى لن و لم احن اليه .

انا حنيت لحياتى من قبله ... حنيت لحياتى بدونه .... حنيت لحياتى دون هو ... اى هو ... فأنتم لا تعلمون مدى الألم الذى سببه لى هو .. فيا كل من تحبوننى ... و تحتاجوننى و تشتاقون الى لا تنزعجوا فأنا لم و لن احن الية .... و لكن ببساطة انا حنيت !!!!!!!

6 comments:

SomeOne said...

ياااااااه
قد كده
"هو"
ده وحش
؟؟؟؟؟

كل دي حجات حنيتي ليها
؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هو انت ايه الذي يمنعك
عن كل هذه الاشياء

أكيد مش هو
ولو انت شايفه انه هو
يبقى انت بتضحكي على نفسك
باعزار ملهاش لزمة

كراكيب نـهـى مـحمود said...

بوست رقيق اوي
مشاعرك وصلت ناعمة وحنينة
وجميل انك تحني
فكرتيني بقصيدة نزار - حمل الزهور اليه فكيف ارده

el2ahwagi said...

keteer yeb3edna 7ob wahem 3an ma nakoon...

al 7ob el7a2ee2i howa elli man7esish feeh aw ba3do beghorba 3an maheyetna..!

gameel an na7en legothoorna w agwaa2 nash3or feeha mogadadan beman nakoon..!

الزعيـمة said...

الحنين هو المعنى الانساني لماضينا
مهما كان فية السئ او الجميل
ولكن الحنين للماضي وفاء مننا
وتقبل لحياتنا بمجملها وبحلوها ومرها


bagabigo
حني للماضي بس مش تنسي جمال المستقبل

nour said...

انا فاهمه احساسك
عارفه عايزة اعمل ايه
اخدك فى حضنى و نعيط احنا الاتنين
بس بلاش نكد
مش مستاهلة
احسن حاجة انك محنتيش ليه
انا كمان حنيت
بس مش له برضه
:))))

Abo Amr said...

الحنين
احلى شعور ممكن حد يحس بيه
حتى حروفه فيها جمال و حضن كبير
انتي عارفة انا حنيت لايه
حنيت لحياتي قبل ما اسافر من شهر و شوية
بكل ما فيها
من مساؤى و حاجات حلوة

اتمنى انك تحسي بالحنين علطول
لانه شعور = انا عايش