Monday, January 15, 2007

فليسامحنى الله

الأن فقط تذكرتنى و جئت تطلب منى ان اسامحك ….. بعد 23 عاماً تذكرت انك اخطأت فى حقى … و تريدنى ان اغفر لك .

لا لن اسامحك…. لا لن تنول هذا الرضا النفسى … حتى لو كنت على فراش المرض .. حتى ان كانت هذه اخر ايامك … لا لن اسامحك و ليسامحك و يسامحنى الله .

نعم اعترف انا قاسية القلب متبلدة المشاعر لم تؤثر فى كلامتك و لم يحن قلبى لمعاناتك …. صدقنى القسوة لسيت غريبة على فهذا ميراثى منك …. و هذا هو حصاد ما زرعته انت طيلة 23 عاما .... و إذا كانت امى قادرة على مسامحتك و الدعاء لك فى صلاتها فهذا لأنها طيبة القلب … اما انا فأنا من صلبك … يجرى فى دمى دمك … فصرت قاسية متبلدة المشاعر مثلك .

فلا تتعجب من قسوتى و لامبلاتى بأعتذارك …لأنى لم اكن انتظرة و لا اريده .. فأنت بالنسبة لى لا شئ … كما كنت انا بالنسبة لك منذ يوم ولادتى لا شئ .

تريدنى بجوارك … و انت اين كنت طيلة 23 عاما … كنت فى اشد الحاجة اليك فيهم .. اين كنت يوم كسرت قدمى .. يوم مرضت … يوم نجحت … يوم كسر قلبى … اين كنت فى اول يوم دراسة … اول يوم جامعة .. اول يوم عمل … اين كنت يوم زفاف اختى … اين كنت و تركت امى تقف وحيدة تحارب العالم كله من اجلنا .. الأن فقط تذكرتنا ؟

دعنى و شأنى …. توجه الى الله فهو الوحيد القادر على مسامحتك و ليس انا …. هذه المرة الأولى التى ارفض فيها لأمى رجاء … فأنا لا استطيع ان اسامحك و لا استطيع حتى ان انطقها كذباً … فليسامحنى و يسامحك الله ..
و ارجوكم لا تطلبوا منى ان اسامحة … و لا تذكرونى انه ابى … و ان الله اواصانا على الوالدين .. فهذا ليس ابى … انه انسان تخلى عنى فور ولادتى .. و الأن فقط بعد 23 عاما تذكر انه اخطأ بحقى … فأنا لن اسامحة و ليسامحنى الله
.

29 comments:

smraa alnil said...

يااااااااااه يا بجابيجو

كل دة جواكي

انا مش هقلوك سامحي او عفا الله عما سلف لاني حسة بيكي واي كلمة هقولها هتضربي بيها عرض الحائط
مش هقولك اني زيك
ومش هقولك اني مريت تقريبا بنفس اللي مريتي بيه
تقدري تقري اللي مريت بيه في تدوينة حياة ميتة عندي

بس كل اللي هقولهولك اوعي تخلي افة الكره تتغلب عليكي
اوعي تبقي قاسية علي اي حد اي كان
لانك هتلاقي غصب عنك في يوم من اليام قاسية حتي علي نفسك
انتي جواكي حب وحنين
مش شرط ان الحب دة يتوزع علي ابوكي
بس مش هقولك عامليه كأب وبالوالدين احسانا
لانك برضه هتضربي بيه عرض الحائط
هقولك عاملي ربنا
بغض النظر عن مين الشخص دة ومدي اسأته ليكي
سواء كبير صغير
مش مهم
المهم انك تعاملي ربنا من خلاله
انا مش عارفة ايه هي ابعاد الموضوع
بس اوعي تستلمي لاحساسك دة
عارفة انا لما كنت بلاقي القسوة منه
كنتببص للسما واقوله طبعا انت شايف يارب
انا لا هزعق ولا هشتم ولا اي حاجة
بس بشهدك عليه
عشان انا بعاملك فيه

اوعي تنتظري ان ربنا يسامحك
اعتبريه رجل عادي يحتاج لكلمة منك وكانك مش تعرفيه
واهو تكسبي فيها ثواب ف الاخر
لكن انك تتخلي عن رجل علي فراش الموت وانا عارفة احساسك كويس اوي
ومقدراه
دة الي ربنا عمرك ما هيسامحك عليه
عارفة انا والدي عنده اعاقه في رجله
مش هتتخيلي اني كنت بتلذذ بوجعه اد ايه
بس برجع واقول حرام
العذاب اللي هو فيه دة عذابي انا ربنا بياخدلي حقي من فوق اقوم انا ابوظ حقي دة باني افرح بعذابه
حاولي تخرجي من الي انتي فيه يا بجلبيجو
بجد اوعي تستسلمي
عشان صدقيني هتندمي انك حسيتي كدة
اياكي والقسوة
دة حتي هي مش لايقة عليكي
مش بطلب منك تاخديه في حضنك او تطبطبي عليه
بس علي الاقل تعاملي معاه علي انه راجل كبير
وانا ضفتك عندي وابقي كلميني
لاني مش عايزاكي توصلي للمرحلة دي
لاخر مرة هقولك عاملي ربنا
عاملي ربنا
عاملي ربنا
عاملي ربنا
بغض النظر مين الشخص دة
فاهمة

smraa alnil said...

تصدقي مش هاين عليا اسيبك
ونفسي اخدك في حضني جامد

تصدقي انك حلوة اوي
بس مش تضيعي جمالك دة بقسوتك دي

خلي جواكي حنية مش موجودة عند حد لا قبل ولا بعد

سيبك انتي تعالي في حضني اوي وبجد انا متاكدة انك هترتاحي

بجد مش هاين عليا اسيبك

محمد عبد الغفار said...

لك مطلق الحرية فى مسامحته او لفظه ولن اقول لك ما رفضتى سماعه فقط اريد ان اذكرك بقول الله عزل وجل فى حديث قدسى

أفعل ما شئت فكما تدين تدان وبالكيل الذى تكيل به تكتال

admelmasry said...

انا اسف جدا اذا اول تعارف كان بيني وبينك في ظروف زي دي

لكن احب اقولك اني مريت كتييييير بظروف زيك ... بس الشيء الوحيد اللي ما مرتشي بيه هو ان ابوي يطلب مني اسامحه

كل مرة تحصل بينا مشاكل لرب السما وكل مرة يكزن هو اللي غلطان اصلا وكل مرة الناس تتدخل وكل مرة اتقرر اني اسيب البيت
وارجع انا ف كل مرة اعتزر برده

تعرفي انا عندي استعداد بقي اني اسامح ابويا علي كل قسوة شوفتها يوم منه ... بس لو جه قالي يابني سامحني حقك عليا

تعرفي اصلا انا مش متخيل ابويا .. دا الراجل الجامد اللي بيرعبنا كلنا اول ما يدخل البيت اللي لحظات قعاده معانا كلها عصبية وكلنا مشدودين انه ينزل كالحمل الوديع ويضعف كدا ويقولي سامحني يابني

تعرفي انا مش عايزة دلوقتي يقولي حاجة وانا اكيد مسامحه من كل قلبي ابويا في حياته عمره ما بكي

المرتين الوحيدين اللي قالولي انه بكا فيها كانوا عشاني
يوم ما اتحجزت في المستشفي ..ويوم ما ضربني كانت اول مرة يضربني فيها

تعرفي انتي ابوكي تلاقيه كدا برده .. ادامكوا حاجة .. وادام الناس حاجة تانية خالص .. الابهات عادة بتفتكر انها لما تدلع ولادها ولا لو غلطت تعتزر او اي شيء م الحجات دي يبقي دا ضعف وساعتها الاب هيكون شوشيخه ادام عياله ومراته

غالبا دا تفكير الابهات الشرقيين .. بس اللي عمله ابويا معايا دا مخلنيش قاسي ولا حاجة
بالعكس انا باعبر نفسي عكسك تماما

لاني شايف نفسي في منتهي الحساسية لاي شيء يحصل ادامي .. وشايف نفسي اني لما اخلف عمري ما هخلي ولادي يعانوا ابدا م اللي عانيته دا

ياريت تفكري تاني في الموضوع بشكل مختلف .. ياعني انا ماحكتلكيش ظروف تربية ابويا ايه ولا اخواته شكلهم ايه ولا هو اتعلم اصلا ولا لا ولا جدي اللي هو ابوه كان بيعامله كويس ولا لا ولا اخواته اللي من ام تانية بيحبوه ولا لا .. ولا اخواته التانيين اللي من اب تاني بيحبوه ولا لا

فيه ظروف كتير جدا جدا جدا بتخلي ابهاتنا يتصرفوا بطريقة ما تعجبناش يمكن عشان ظروفنا غير ظروفهم او تعليمنا غير تعليمهم .. لكن اكيد اكيد هما بيحبونا

والا ما كانش فضل لحد ما رباكي وعلمك كان ممكن يطلعك م المدرسه وانتي لسه صغيرة
وكان ممكن يجوزك وانت لسه صغيرة لاي حد معاه فلوس
كان فيه حجات كتير ممكن يعملها لو ماكنش بيحبك


هو اكيد بيحبك وانتي اكيد بتحبيه .. فكري كويس وعايز اعرف رايك اوكيه ؟



سلام يا قمر
وتحياتي



اصلي دايما باحب اكتب تحياتي ههههههههه

smraa alnil said...

بجابيجو
فكي بقي
علي فكرة الواد ادم دة قالك علي اللي فيها
رغم بعد ابوكي عنك بس جايز يكون جواه احساس
مش تعرفي ظروفه ايه
عارفة
انا برضه بقعد افكر مع نفسي وافكر في تربية ابويا والناس اللي كانت حواليه
اي نعم بقعد اقول طب وانا ذنبي يطلع عقده عليا
او يقسي عليا علي طول
بس ببرجع تاني واقول طب مانا بقيت كدة وخايفة اكون كدة
وبرجع اسكت
ايه اللي يعرفك مش يمكن في فرح اختك كان واقف بعيد بيتفرج عليها
مش يمكن
ايه اللي يضمنك انه مش راح للكلية من وراكي وعرف نتيجتك وخلاص
في حاجات كتيرة انتي مش تعرفيها وصدقيني هو بيحبك وابلغ حاجة عن كدة طلبه ليكي انه يقولك سامحيني
اهو ابويا عامل ي ابو ادم كدة لا يمكن يلب طلب زي دة
وساعتها مش عارة لو طلبوا ممكن اعمل ايه بس احتمال كبير اني اسامحه
لفتحي قلبك لربنا وللدنيا وللحب عامة
عشان تشيلي النقطة الصغنتوتة دي اللي مش باينة لاني مش عايزة يكون ليها وجود
طمنيني عليكي يا قمر

همس الليل said...

وحشتينى اوى...
بقالى كتير ممردتش عندك
ازيك يا بنوته
برغم ان كلامك فهماه وفاهمه احساسك اكيد
مش عيزاكى تزعلى كتير
لقيت تعليق سمرا قلت هيا كمان فاهمه احنا بنتكلم عن ايه
بصى تسامحى ابوكى امك الدنيا كلها انتى مش بتسامحى حد انتى بتسامحى نفسك
تجربه سمرا وادم واللى قريته فى كلامو
دي ناس صح
كل اللى هقولهولك دى نماذج صح لما سامحت عرفت تتصالح مع روحها


انا بئا تجربه لانى مسمحتوش ونتيجه دا انى ادمرت نفسيك جوايا ازدواجيه بين حنيتى اللى بالفطره عندى انا معرفش اكره وبين قسوتى عليه
بين عذابى لما اشوفو تعبان او زعلان وبين قسوتى فى مقابله االتعب دا بلا مبالاه
وفى الاخر انا الالى فشلت انا اللى دفعت التمن دا من مستقبلى من حياتى حتى فى اختيارى للشخص اللى مرتبطه بيه
تقريبا دفعت التمن غالى اوىىىىىىىىىى
عارفه ليه لانى عشت بازدواجيه وكان كل همى انتقم من قسوتو وازعلو واحزنو عليا
للاسف مهما حد حزن على الواحد مش هيبقى الا الجرح اللى جوايا محدش هيشيلو منى ابدااااااااا
لانى منتقمتش الا من نفسى
ولما مسمحتوش كنت بقسى على نفسى انا ومبسمحش روحى


سامحى نفسك
بجد سامحى نفسك واتصالحى مع روحك هو ماشى
طول الوقت او قصر بس هيشمى واحنا اللى هنكمل يا اما بازوداجيه تفسد حياتنا يا اما بتصالح مع النفس وعيشه سويه من بعد تعب



دى نصيحتى ليكى ادامك مثلين ناس سامحت وناس قست
اعرف ان سمرا ماشاء الله معيده فى كليه وان شاء الله ربنا يكرمها وترتبط بانسان كويس
ادم معرفش ايه هو بس شكلو انسان حساس وكويس
انا بئا انسانه فاشله ومحطمه حتى لما ارتبطت بانسان بيموت فيا وبيحبنى بجنون معرفتش احبو واكون سعيده بحبو
عارفه ليه
عشان قلبى اتعلم القسوه والانتقام بنتقم حتى من اللى بيحبونى
انا بدمر نفسى بنفسى

والله مفروض اخدك فى حضنى بس للاسف دمعتى غلبتنى
مبحبش اشوف حد بيضيع او ممكن يأزى نفسو
انا كتبت فى مدونتى موضوع عن ابويا والانتقام
ابقى ادخلى واقريه
اسمو لان فشلى سيبكيك

عشان تعرفى تحبى لما تتحبى بلاش عشانك انت سامحى عشان لما حبيبك ياخدك فى حضنو تحسى بلامان متحسيش انك عايزه تقتليه وتقتلى روحك

daktara said...

لكل قصة وجهان
يجب سماعهم قبل الحكم علي الخاطئ او المذنب
ولكن لا يمكن اغفال مشاعرك

Ahmad Hegab said...

معظم التعليقات اللى جاتلك بتحاول تحنن قلبك علية

انا بقى بقولك من الاخر روحى اقعدى جمبه و اتفرجى علية و هو تعبان و محتاجلك و تيلى نفسك مكانه

لو انا عاملت ابويا بنفس معاملته ليا كان زمانى عمرى مابصتلوا بس و بعدين حايجى وقت و كل واحد فينا حيروح فى سكه اما انا حاموت او هو حيموت و مش حنتقابل الا قدام ربنا و ساعتها برضه ربنا خالق كل شئ حيطلب منك انك تسامحيه حتقوليلوا ايه لا
لا ياربنا انا مش حاسمحه
خليكى انت احسن منه و روحى طبطببى عليه و قوليلوا انك جمبه
اضربى مثل فى التسامح و تعالى هنا و قولى انك سامحتيه
ومهما كان رد فعلك انت اللى فى ايدك كل حاجة

el2ahwagi said...

لست قاسيه ... فالقسوه لا تورث ...
انما انت في صراع ....

جواكي مشاعر جمه فاكراها ماتت .. لكنه قد يكون سجنها فيكي بقسوته ...
فلتكرهي السجن وليس السجان فقد يكون بدوره سجين ..

ابكي فقد يفك البكاء اسرك ...
واسمحي لمشاعر حبستها القسوه طول السنين ان تعيش ولو للحظات ...
وتصالحي مع حنين للابوه ... دفين ...
قد تتألمين ...
قد تنزفين ...
لكن من سجن القسوه تخلصين ...

ساعتها لن يستطيع احد ان يقسو عليكي ...

لانك بقيتي ..
و هتبقي حره

Memo said...

حلوه حلوه حلوه
بس فيها قسوه
وحق ضايع
ومشاعر تبلدت واستبدلت
بسلبيه تجاه من اخطاء في حقك
استمري

bagabigo said...

سمر محمد عبد الغفار و ادم
احب اوضح انى ما اعرفوش و ما عشتش معاه يوم واحد هما منفصلين من و انا عندى شهر و طول 23 سنة شفته خمس مرات مثلا و عمرى ما حسيت انى بنتمى للإنسان للدا نسينى و هو غنى و بصحته و افتكرنىىو هو مريض و تقريبا معدم ماديا تفتكرى انتى لسه عند رأيك ولازم اسامحه
همس
الوقت عدى خلاص يا نورا انا بقيت زيك بالظبط
القهوجى
بطلت اعيط الدموع بجد مش راضية تنزل بجد نفسى اعيط و مش عارفة انا لوعيطت هارتاح بس مفيش دموع
احمد
بجد يا احمد مش قادرة اسامحه مالوش اى رصيد مشاعر انا اسفه بجد مش هاقدر اضرب مثل فى التسلمح

nour said...

ايه ده يا بنتى كل يوم الواحد بيكتشف ناحية جديدة فيكى
انت قلتى منطلبش منك انك تسامحيه بس للاسف احنا ابتلينا بهم معرفة القصه و وهنتحاسب لو متكلمناش و قلتالك اصح حتى لو انت معملتيهوش محدش هيجبرك على حاجة
بس لازم تسامحيه
لازم
مينفعش بكل بساطة انى اقولك اه يا بنتى ما تسامحيهوش و اشطاط
و لو سامحتيه صدقينى كل الذكريات السيئة دى هتروح
على الاقل مش هتوجعك تانى

nour said...

انك معيشتيش معاه و ما شفتيهوش ده ادعى انك تسامحيه
انا مش عايزة اقزلك ان تسامحك ده هيوجعه على فكرة
اللهم لا شماته

sofinqoraso said...

مش لازم تحسى انك مسامحاه ومش لازم تسامحيه
فى مشاعر جوانا لبونا وامنا بتبقى غصب عننا
حاجة كده مخلوقة فينا لأننا المفروض جزء منهم
روحيله وزوريه واسمعيه
هتلاقى نفسك عايزة تشوفيه تانى وعايزة تسمعيه
بس ادى لنفسك فرصة

nour said...

معلش كلمه اخيرة
ممكن يا هجورة تكبرى الخط بعد كده علشان الحول بس:))))

أميرة said...

قسوة الاباء عندما يرثونها الابناء فهم يتعذبون بها أكثر من ابائهم

قد ترتاحين الى هذا القرار وترينه خير انتقام لما عانيتيه فى حياتك بسبب هذا الانسان القاسى الذى فجأة صار ضعيفا يريد السماح منك انت ابنته جزائه على ما فعله معك سيأخذه من خالقه او ربما يكفر عنه بعذاب مرضه وعذابه لحرمانه منك وقسوتك عليه انتى قطعة منه ولكن عذابك انتى سيزداد وعقابك ايضا آتى فكما تدين تدان لا محال ولا مفر والتسامح واجب علينا فى هذه الحالة لا محالة اعلم اننا بشر ولكن خافى عقاب الخالق فهو اشد قسوة ماذا لو كنتى انتى اما فى يوما تطلب السماح ولا يغفر لكى وليدك
ستموتين ندما من فرط هذا الشعور القاسى فتريثى ولا تضيعى فرصتك فى التسامح فيكون اجرك عظيم

تحياتى لكى وفقك الله

Abo Amr said...

اولا شكرا على تعليقك المختصر في مدونتي حُر و نورتيني

بالنسبة ليكي
مش هقولك غير استسلامك للكره و لفكرة عدم الانتماء ضعف كبير
و انتي شكلك متحديه و قوية الشخصية ما تستسلميش للمشاعر السلبية و لو قلتي اصلا مفيش مشاعر تربطنا
اقولك برضه
خليكي اقوى من كده

صدقيني
صدقيني
صدقيني
التسامح و الغفران قوته اكبر من اي مشاعر كره

و اخيرا متفهم موقفك
لكن مش هتفهم استسلامك للي انتي فيه

frozen love said...

انتي وجعتيلي قلبي والله...بصي ساعات بيبقى الصح اننا نعمل حاجات لو عملناها بتبقلى فوق طاقتنا

مش عارف اوصلهالك ازيا..جوايا كلام كتير...بس روحيله..مش هتتخيلي ربنا هيغوضك عن انك جيتي على نفسك للدرجة دي ازاي

شجره الدر said...

صباح الخير ايتها الجميله
انا قريت المدون كلها
عجبنى اوى رقتك فيها لكن اخر بوست صدمنى
صعب الاحساس بالظلم لكن الاصعب
ان الواحد يدور على المسامحه ولا يجدها
على المغفره ولاتعطى له
صدقينى صعب اوى
هاتعيشى طول عمرك فاكره انك مضايقه من حد
والموضع مش هايخلص
هايزورك فى احلامك فى صحوك
وفى كل موقف
فبلاش
بلاش احسن والمسامح دايما اكرم
والا ايه
جربى مش هاتخسرى حاجه
مشاعرنا السلبيه بتموتنا بالبطىء
وانتى ارق من كده
دى نصيحتى
وفكرتينى اكتب على الموضوع ده

emz said...

و الله مش عارفة اقول ايه
بس تعالى على نفسك و روحيله مش ضرورى تسامحيه

Amr Ahmed said...

سامحيني انتي لو كلامي اللي هاقوله اتكرر من حد

انا ماقريتش الكومنتتات

ويمكن فيه كتير قالولك كلامي ده
لكن لا مفر

علي الرغم من كل ماقلتي خلينا نفتكر انه ابوك
وحتي لو اسما بس فهو والدك وانتي كما قلتي من صلبه

لا اطلب منك ان تنسي كل مافعله معك
ولك حاولي ان تغفري له
من اجل الله
من اجل مرضه
تعاملي معه كشخص في حاجة اليك
ان كانت كمية الكره بداخلك وصلت لدرجة اللاعودة
-وانا كنت لااعتقد ذلك ولا اتمناه-
حاولي ان ترحمي ضعفه

فان عانيتي من قسوته فلا تحاولي ان تذيقيه من نفس الكأس

لا تردي ينفس الاسلوب

واعتقد ان لو اي انسان مكانه مريض قلبك هايرق ليه

ولو كل كده مش داخل مداغك وقوستك بقت كبيرة كده

اعملي كده كعمل تتقربي بيه من ربنا
يعني ثواب
ولو اني شايف انك واجب عليكي

لان محدش بيختار اهله ولا نصيبه

انا هابقي سعيد جداجدا
لو لقيتك كاتبة بوست بتقولي انك شوفتيه وسامحتيه

بجد

الضعيف لايغفر,القوي فقط يغفر

سامح من اخطا ولكن لا تنسي خطاؤه

انا هاستني البوست ده

واظن مش انا لوحدي

كل اللي قرا البوست ده

هيبقي نفسهم لنك تغير موقفك
وياريت بقي ماتبقاش دماغك ناشفة
وتصممي علي موقفك

ارحموا من في الارض يرحمكم من في السماء

هو انا طولت عليكي عارف
بس مش عارف حاسس اني بكتب لحد صاحبي
لان ليا فعلا حد صاحبي في الموقف ده تقريبا

كان نفسي اتعرف علي مدونتك في ظروف احسن من كده

بس اديكي كسبتي قارئ جديد

ممكن اعتبر نفسي من اصدقاء البرنامج

تحياتي

raspoutine said...

انا اولا كان نفسى اجيلك وانتى فى حاله احسن من كده
كلنا جوانا احزان ومين فينا منجرح اكتر من مئه مره
بس فى الاخر ايه اللى بيحصل
اقولك يا ستى
اولا لو عشنا لجرحنا وحقدنا على اللى جرحنا يبقى مش هنخلص والعمر ايه غير لحظه والله لحظه بس احنا اللى السكينه سارقانا ونسيين بكره ممكن يكون فيه ايه ممكن يكون بكره احلى وممكن ميكونش احلى ولا حاجه
بصى انا مش هاقولك سامحى او اغفرى لانى مقدرتش اعمل كده لما اتجرحت ولانى انا كمان جرحت تبقى العمليه محسوبه وكل واحد هياخد حقه انا بس عايز اقولك عيشى وحبى واهم حاجه عندك وعندنا كلنا نعمه نسينها اسمها نعمه النسيان ودى من النعنم المهمه اللى ربنا ادهالنا عشان نداوى بيها الجراح وارجو من الله تعالى ان يدواى جرحك
والجرح دايما فى صالحنا بس احنا فاهمين غلط الجرح اللى اتجرحناه او اتجرحتيه فى صالحك مش ضدك
صدقينى مفيش امر من ان الواحد ينام باليل وهوا جارح لناس حتى لو هما يستهلو
على الاقل لما تقعدى تتكلمى مع ربنا وتحكيله وتشكيله هتحكيلو وتشكيلو وانتى مظلومه بجد مش ظالمه او جارحه وساعتها هتلاقى ربنا سبحانه وتعالى انعم عليكى بنعمه النسيان وهتحسى فعلا انك كلمتى ربنا وهوا سمعلك وهتحسى بأكتر من كده ان فى حد بيسمعك وبيهتم بيكى الواحد الاوحد
واتمنى المره الجايه تكونى فى حال احسن من كده

اه نسيت شكرا لزيارتك ليا ويشرفنى صداقتك



ايمن فاروق

. said...

القضية منتهية

هذا شخص لا يمت لك بصلة

إذاً لسنا مخلصين لالام البشرية كلها

تقدمي الى الامام فقط
وانظري خلفك بغضب

LAMIA MAHMOUD said...

مش من حق حد يقولك سامحي .. كمية غضب غير طبيعية خارجة من البوست .. ربما يعينك
ffffffffffffff

Unknown said...

الحياه قاسيه جداً جداً و لا تكونى مثلها
يمكن ان يكون قد اخطأ ولكنه الان يريد ان يعوض خطاه و كما كنت محتاجه له فى صغرك فانت ايضاً محتاجه له فى كبرك كما انه بالتاكيد محتاج ان يكفر عن خطأه فى حقكك فعلى الاقل
اجعليه يفعل هذا حتى لو ان الوقت تأخر
تحياتى
واحد بيحب يدى الناس فرصه تانيه و تالته ورابعه

Anonymous said...

افعل ماشئت كما تدين تدان و اجعلى مسامحتك له فى ميزانك اانت يوم لا ينفع مالا ولا بنون ....ثم ان من اسماء الله االغفار افلا نغفر نحن االبشر واليس الدعاء فى ليله القدر اللهم انك عفوكريم تحب العفو فاعفو عنا والله هو الرحيم واخر كلامى لكى قول خير البشر محمد (الا ان سلعه الله غاليه سلعه الله هى الجنه)

koukawy said...

انا بقي 27 مش 23
و مش عارفه لو جه هسامحه و لا لأ؟
شئ صعب تحديده

Anonymous said...

ممكن اكون غلطان لكن انتى عندك كل الحق
الى يشوف دموع وانتى بتعيطى على قسوته هيقول انك عندك حق وكل الحق
ولو كان عرفك فى السراء كنتى عرفتيه فى الدراء

علي الالفي said...

مش قادر اقول لك سامحي
او ماتسامحيش
بس حاولي
و ادي لنفسك الفرصة
مش للاخرلانه مايستاهلش