Tuesday, December 19, 2006

دعاء

يا رب كنت دوماً كريماً معى ، لم ترفض لى طلب او حتى امنية و ها انا اليوم كعادتى اطلب تحقيق المزيد من الأمنيات و لكنها الأمنية الأخيرة فأرجوك لا تخذلنى.
تعبت و خارت قواى لم يعد عندى القدرة على التحمل او حتى الرغبة فى الإستمرار ، اكتفيت بسنوات عمرى القصير ارجوك لا تضيف اليها المزيد فأنا لا اريد ان اغضبك .
عاهدتك ان اكون قوية و اتحمل مسئولية افعالى و ان ارفض و اصمد لكن الدنيا لم تعد دنيا و البشر لم يعودوا بشر ، انهم يسلبون منى كل اسلحتى و فى وضح النهار .
انهم ذئاب و انا لا اجيد تمثيل دور الحمل الذى يترك الذئاب يفترسونه و هو ينظر اليهم بكل وداعة ، و ايضاً لا استطيع ان اكون ذئباً فارحمنى من كل هذا و انهى عمرى و سأكون سعيدة و راضية .
انه طلبى الأخير و لم اتعود منك على رفض طلباتى ، استنفذت كل حيلى على المراوغه و لا اجيد فنون الهرب انه قتال من نوع غريب اساليبه ملتويه و طرقه ملغومه .
منذ خرجت من ابواب الجامعة الى هذا العالم الغريب التى تحكمه المصالح و الأهواء الشخصية و انا فى حرب مستمرة ليل نهار حتى فى المنام ، عالم خالى من الصدق و الإنتماء و الإخلاص ، عالم لا حياة لى فيه .
استغفرك من كل ذنب ارتكبته فى لحظة ضعف انت فى غنا عن عذابى ارحمنى من هذا الصراع ما عدت اقوى على الإحتمال ، انا لست ضعيفة لكننى فشلت فى التعامل مع الكذب و الخداع و النفاق .
انا لا اهرب لكننى تعبت ، اعلم انى خذلتك كما خذلت نفسى و خذلت امى و لكننى لا استطيع الأستمرار .
انا لست ملاك و لكنى عندى مبادئ و قيم فى زمن انعدمت فيه هذه الخرافات كما يسمونها ، انا اعلم انك حددت عمرى مسبقاً و انه قدر و لكن اخبرتنى امى بأنه من الممكن ان تتغير الأقدار بالدعاء الصادق من قلب مؤمن .
يا ربى انى جئت مسلمة مؤمنة داعية متوسلة اليك شاهدة ان لا اله الا الله و ان سيدنا محمد رسول الله ، غير قدرى خذنى عندك راضية مرضية كلهم خائفون من لقائك و انا اسعى اليه فاجب دعائى يا رب.

8 comments:

همس الليل said...

بجد الصدفه الجميله اللى خلتنى اجى البلوج بتاعك
اولا مش عارفه اعلق على ايه ولا ايه اسفه لانى اتاخرت عليكى برغم انى معرفكيش قبل كدا بس اسفه انى مكنتش معاكى فى مشاعرك دى كلها
*****
بجد مش لاحقه اقرا كل اللى كتباه لان عندى امتحان يوم السبت بس من اول بوست لاخر بوست بجد احاسيس صادقه وجميله اوىىىىىىىىىىىىىىىىى
انسانه انتى اوى فى زمن مفهوش بنى ادمين
هعلق على كل بوست ان شاء الله قريب بالتفصيل لان كلامك فيه كتير من حجات منى حستها
بشكر الصدفه اللى خلتك تدخل ىالبلوج عندى عشان يسمحلى انى اشوف فيض المشاعر الصادقه دى

SomeOne said...

عاوز/ة كل الناس تعرف مدونتك
اشترك في مشروع الغريب لارشيف المدونات
http://elgharep.blogspot.com/2006/12/blog-post_15.html
............
المدونات العربية
http://arabblogs.blogspot.com/
........
بدل لما تحط لستة طويلة باسماء المدونات
عندك في مدونتك
حط اسم مدونة واحدة تحتوي على اسماء كل المدونات
........
عاوز اسمك يضاف الى قائمة المدونات
ارسل لنا اسم مدونتك وعنوانها و اسمك
على
za_shady@yahoo.com
...........
لو عجبك المشروع أخبر به كل اصدقائك لكي ينجح


امضاء
أعضاء مشروع الغريب لارشيف المدونات

bagabigo said...

همس الليل ميرسى اوى على تعليقك الجميل ربنا معاكى ان شاء الله فى امتحاناتك و مستنية تعليقاتك

Aladdin said...

ليس بمستغرب أن تنضح الكآبة بكل سطر يكتبه مدون/ة مصري/ة هنا أو هناك، حتى إن الذي يكتب عن إشراق الشمس وزقزقة العصافير يعتبر إما "مش من هنا" أو قد ينظر إليه نظرة المهرطق الذي هدم ركناً مهماً من أركان الدين الاكتئابي الجديد!!!

مررت بتجربة مشابهة بعد وفاة أبي - رحمه الله - وكنت أتمنى الموت كل يوم بل كل ساعة عشت لشهور في حالة أشبه بحالة الموت في الحياة لكنني وجدت أن الله كان أكثر كرماً ففرجت بعدما استحكمت حلقاتها فتمكنت من الدخول في عالم الأكاديميا بعد 7 شهور فقط من وفاته ورزقني الله بحب حقيقي بعدها عوضني ما حُرمت منه لفترة طويلة.

ورغم أن هذا الحب ليس موجوداً على أرض "الواقع" الآن، لكنني لازلت مديناً له بالكثير، وليس معنى أنني فقدت هذا الحب أن العالم تهدم علي رأسي، فالحياة بها من المتعة والبهجة والسعادة الكثير طالما أن هناك شمس تسطع وبحر يهدر بالأمواج وطيور تهاجر وتعود إلى أوطانها كل يوم!

nour said...

آميين با رب
مش عارفة اقولك ايه بس اكيد ربنا هيلبيلك الدعاء ده
شكلك طيبة اوى يا بنتى
الدنيا مش ينفع معاها الطيبة دى اجمدى شوية

سابرينا said...

اللهم أميين

مُصْعَب إِبْرَاهِيم said...

ولما كل واحد عنده إحساس يسيب الدنيا.. تفتكري البشر هيبقوا بشر تاني؟!
أو الدنيا هترجع زي ما كانت؟!
تفتكري بقية الناس اللي لسة بتدور على إحساس هتقدر تكمل في الدنيا؟!!

ما بأقولكيش تمسكي بالدنيا، أنا بأقول لك تمسكي بالحياة، لأنها واقف عليها حياة ناس تانية كمان، من غير ما تحسي أو تعرفي..

cast2way said...

قولى كما قال النبى ص

اللهم امتنى ان كانت الوفاة خير لى واحينى ان كانت الحياة خير لى

صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم